عفونت خون چیست و چه علائمی دارد؟

• 13 دی 1399

عفونت خونی در اولین مراحل به چه صورت است

عفونت و مسمومیت خونی بر اثر یک عفونت حاد خونی است که همراه با خون در تمام بدن به گردش در می آید. این باکتری علائم بالینی مختلفی دارد از جمله انواع گوناگون باکتری که قابل جابجایی هستند؛ تخریب و فساد عضو که منجر به فوت در صد بالایی از مبتلایان میشود. چیزی حدود 20 تا 50 درصد بیماران از این عفونت از دنیا میروند. عفونت و پوسیدگی عضو یکی از مهمترین و بارزترین علائم این بیماری است عفونت خونی یک بیماری جدی است که محدود به قسمت خاصی از بدن نمی شود و تمام جاهایی که خون گردش میکند را میتواند درگیر کند. دلایل زیادی ممکن است منجر به عفونت خون شود مثل یک جراحت اولیه شدید. که مورد درمان قرار نمیگیرد یا زهر ناشی از ورود موجودات ریز و عفونی به بدن.

نشانه ها و علائم عفونت خونی

رایج ترین علایم بیماری شامل موارد زیر است :

دمای متغیر بدن که به بالای 38 درجه یا زیر 36 درجه میرسد.

ضربان بالای قلب ، چیزی حدود 90 تپش در دقیقه

تنفس تند حدود 20 بار در دقیقه

عوامل ایجاد کننده عفونت خون

• در واقع فاکتور های خطرناک زیادی میتواند منجر به عفونت خون شود. مثل:
  • افراد سالخورده
  • نوزادان نارس
  • افرادی که داروهای پایین آورنده سطح ایمنی بدن استفاده می کنند، مصرف طولانی مدت الکل ها و مواد محلول در چربی، داروهای ضد پس زدگی اندام های پیوندی
  • شیمی درمانی و رادیو تراپی
  • افرادی که دچار بیماری های مزمن مثل دیابت یا ایدز، بیماری های کبدی ناشی از مصرف الکل، بیماران مبتلا به گشاد دریچه قلب، بیماری های کلیه ناشی از مصرف الکل، کسانی که به هر دلیلی طحال آنها جراحی و خارج شده، بیماری های خونی، تومورهای بد خیم و بیمارانی که از بعضی ابزار پزشکی مثل وسیله کاشت ناخن استفاده می کنند.

موارد آسیب عضو و اندام نیز نشانه های دارد از جمله :

• پایین آمدن سطح میانگین اوره
  • بی ثباتی بیماری روحی
  • افت میزان پلاکت خون
  • تنفس های کوتاه
  • بی نظمی ضربان قلب
  • دردهایی بطنی و شکمی
  • آسیب های عفونی

باکتری عفونت خون چگونه بر وزن بدن اثر می گذارد

باکتری عفونت خونی یا مستقیما وارد گردش جریان خون میشود یا از عفونت وارد شده به نسوج بدن مثل پوست و ماهیچه و استخوان و مفصل و اندام های هضم غذا وارد خون میشود. یک باکتری متداول که مسبب عفونت خونی است باکتری مسبب کاهش زیاد وزن و باکتری مسبب افزایش ناگهانی وزن و باکتری بی هوازی است. باکتری های کاهش وزن اساسا بی هوازی هستند و بیشتر همراه با باکتری موجود در معده و روده پستانداران، باکتری اسکریچیا، کلبسیلا، سراتیا, و باکتری های ورودی به بدن مثل سودومالیا و … است.باکتری افزایش ناگهانی وزن شامل انواع استراپتاکوکوس و استافیلوکوک ها و … است. انواع رایج باکتری غیر هوازی شامل کلوستردیوم و باکترویدز است.