ویروس کرونا چیست؟

• 22 مرداد 1399

ویروس چیست؟

بدن ما، سایر حیوانات، گیاهان و حتی قارچ ها از سلول ساخته شده است. در مرکز سلول هسته قرار دارد و در داخل هسته، مولکول های بزرگ و بلندی به نام DNA که عامل انتقال وراثتی هستند، قرار دارند. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و فقط شامل عامل وراثتی (RNA) و یک پوشش هستند. در نتیجه به تنهایی نه تنفس می کنند نه تغذیه می کنند و نه تولید مثل می کنند و به این دلیل هیچ علامت حیاتی ندارند. اما با ورود به سلول های بدن میزبان خود، کنترل سلول را به دست می گیرند و سلول را وادار به تکثیر ویروس می کنند تا جایی که سلول می میرد و ویروس های بسیار زیادی که در سلول ساخته شده اند در بدن پخش می شوند.

ویروس کووید ۱۹ (COVID-19)

تفاوت عمده ویروس ها با هم در مولکول های RNA و همچنین در ترکیب پوشش خارجی ویروس است. ویروس COVID-19 از پوششی از جنس پروتئین برخوردار است که RNA آن را از عوامل محیطی محافظت می کند. این ویروس پس از ورود به دستگاه تنفسی و بخصوص ورود به ریه ها به داخل سلول های ریه وارد شده و در آنجا تکثیر می شود و موجب تخریب این سلولها می شود. یک ویروس در خارج سلول موجود زنده نیست . در خارج سلول، ویروس در صورتی که ساختار خود را حفظ کرده باشد می تواند بیماری زا باشد. در صورتی که ساختار ویروس آسیب ببیند دیگر نمی تواند بیماری زا باشد.
ویروس COVID-19، ویروسی بزرگ و سنگین است در نتیجه نمی تواند در هوا معلق بماند. این ویروس در بیرون بدن مدت طولانی نمی تواند بیماری زا بماند. این مدت بستگی به نوع محیط دارد. در صورتی که محیط نسبتا مناسب باشد این ویروس می تواند تا بیش از ۸ روز در خارج بدن فعال بماند.

چگونه بدن در برابر ویروس ها مبارزه می کند؟

بدن ما به صورت طبیعی دارای سلول های گلبول سفید در خون برای مبارزه با عوامل بیماری زا است. دو گروه از گلبول های سفید در برابر ویروس ها مبارزه می کنند. گروه اول ماکروفاژ ها هستند که ذرات ناشناس داخل خون و بدن را می خورند و از بین می برند و دسته دیگر سلولهای B هستند که پادتن یا آنتی بادی ها را تولید می کنند. پادتن ها موادی هستند که می توانند به پوشش ویروس ها چسبیده و آنها را از کار بیندازند. بنابراین بدن ما بصورت طبیعی در برابر ویروس ها دارای ساختار دفاعی است. در صورتی که ویروسی به بدن وارد شود و گلبول های B توانسته باشند آنرا شناسایی کرده و پادتن ضد آن را تولید کنند، دیگر بدن در برابر آن مقاوم می شود.

واکسن چیست؟

برای اینکه ما در مبارزه با ویروس ها به بدن کمک کنیم قطعاتی از ویروس منهدم شده را که قابلیت بیماری زایی ندارد وارد بدن می کنیم که به آن واکسن می گوییم. گلبولها این قطعات را شناسایی کرده و برای آنها پادتن تولید می کنند و در این صورت اگر ویروس فعال وارد بدن شود به علت وجود پادتن مخصوص آن ویروس در بدن، سریعا ویروس نابود شده و بدن محافظت می شود.
بنابراین بدن ما بصورت طبیعی می تواند در برابر اکثر ویروس ها مقاومت کند. ویروس های گروه کرونا و از جمله ویروس جدید CONVID-19 هم از جمله ویروس هایی هستند که بدن ما می تواند در برابر آن مقاومت کند. اما اگر فردی که دارای مشکل تنفسی و یا بیماری های دستگاه دفاعی بدن باشد. به دلیل عدم آمادگی بدن در برابر ویروس ها، این ویروس می تواند تخریب سلول های ریه را به مرز خطرناکی رسانده و موجب مرگ بیمار شود. به همین دلیل این ویروس قدرت کشندگی بالایی ندارد اما به دلیل سرعت و قدرت سرایت بالا می تواند افراد زیادی را مبتلا نماید.

علائم مشخصه بیماری کرونا

گزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا 2019 حکایت دارند. علائم کرونا می‌توانند از 2 تا 14 روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند

• سرفه
  • تنگی نفس

تفاوت این ویروس جدید با ویروس های دیگر مولد سرماخوردگی و یا آنفولانزا در این است که این بیماری علامت های مشخصه ای دارد که آنرا از سایر کرونا ها و آنفولانزا جدا می کند:

راههای پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا 2019 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

• از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.