تب یونجه چیست

• 26 دی 1399

تب یونجه که رینیت آلرژیک نیز نامیده می‌شود، باعث بروز علائم و نشانه هایی مانند سرماخوردگی نظیر آبریزش بینی، خارش چشم ها، احتقان، عطسه و فشار سینوسی می‌شود. اما بر خلاف سرماخوردگی که توسط یک ویروس ایجاد می شود. تب یونجه توسط یک واکنش آلرژیک به آلرژن‌های داخل و بیرونی مانند مواد آلرژی زا، مانند گرده، غبار یا بلورهای کوچکی از پوست و بزاق است که توسط گربه، سگ و دیگر حیوانات با خز یا پر روی زمین ریخته می‌شود، (مو حیوانات خانگی) ایجاد می‌شود. علاوه بر این علائم، تب یونجه می تواند عملکردتان را در محل کار یا مدرسه تحت تاثیر قرار دهد و به طور کلی با زندگی‌تان خلل ایجاد کند. اما لازم نیست این علائم آزار دهنده را تحمل کنید. شما می توانید با جلوگیری از محرک ها و یافتن درمان مناسب آن‌ها با مراجعه به متخصص عفونی را یاد بگیرید.

علائم تب یونجه

نشانه ها و علائم تب یونجه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آبریزش و احتقان بینی
  • خارش، قرمزی چشم و آبریزش چشم‌ها (ورم ملتحمه آلرژیک)
  • عطسه
  • سرفه
  • خارش بینی، سقف دهان یا گلو
  • تورم، رنگ آبی پوست زیر چشم (کبودی آلرژیک)
  • ترشح پشت بینی

فاکتورهای فصلی

علائم و نشانه های تب یونجه میتواند در زمانی خاصی از سال شروع یا بدتر شوند.این محرکها شامل:

• گرده های درخت که در اوائل بهار شایع است
  • گرده چمن که در اواخر تابستان و بهار شایع است
  • گرده بوته ها که در پاییز شایع است
  • گرد و غبار و سوسک و مو حیوانات خانگی که در طول سال رخ میدهد (همیشگی). علائم آلرژنهای خارجی میتواند در زمستان بدتر شود زمانی که فضای خانه ها بسته است.
  • اسپورهای قارج ها و کپک های خارجی و داخلی که هم بصورت فصلی و هم دائمی در نظر گرفته می‌شود

تب یونجه یا سرماخوردگی معمولی؟

علائم نشانه های این دو میتواند مشابه باشد ،بنابراین تشخیص آنها دشوار است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• درصورتی که نتوانید از علائم تب یونجه رهایی پیدا کنید
  • داروهای آلرژی باعث بهبودی تان نشود یا اثرات جانبی آزاردهنده ای ایجاد کند
  • بیماری دیگری داشته باشید که علائم تب یونجه را نظیر پولیپ بینی،آسم یا عفونت های سینوسی مکرر را تشدید میکند
  • بسیاری از افراد خصوصا کودکان به علائم تب یونجه عادت میکنند درنتیجه ممکن است بدنبال درمان آن نباشند تا زمانی که این علائم تشدید شوند. درنتیجه دریافت درمان درست میتواند تسکین دهنده باشد.

علت‌های اصلی ابتلا به تب یونجه

زمانی که تب یونجه دارید، سیستم ایمنی بدن مواد بی ضرر موجود در هوا را مضر شناسایی میکند. در نتیجه شروع به تولید آنتی بادی برای این ماده بی ضرر میکند. دفعه بعدی که در تماس با این ماده قرار بگیرید، این آنتی بادی ها به سیستم ایمنی علامت میدهند تا مواد شیمیایی نظیر هیستامین را به‌درون جریان خون ترشح کند که باعث ایجاد واکنشی می‌شود که منجر به علائم و نشانه های تب یونجه می‌شود.

فاکتورهای خطرزا

موارد زیر می‌توانند خطر تب یونجه را افزایش دهند:

• داشتن سایر آلرژی‌ها یا آسم
  • داشتن درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • داشتن نسبت خونی با آلرژیها یا آسم (مانند والدین یا خواهر و برادر)
  • زندگی یا کار در محیطی که دائما شما را در معرض آلرژنهایی مانند مو حیوانات قرار دهد
  • داشتن مادری که در اولین سال زندگی تان دخانیات مصرف کرده است

مشکلاتی که می‌تواند با تب یونجه همرا باشد شامل:

• کاهش کیفیت زندگی. تب یونجه میتواند با لذت فعالیتهایتان تداخل کند و باعث شود بازدهی کمتری داشته باشید.برای بسیاری از افراد،علائم تب یونجه منجر به غیبت از کار یا مدرسه میشود.
  • خواب کم. علائم تب یونجه میتواند باعث بیداری شما شود یا خوابیدنتان را دچار مشکل کند که این امر میتواند احساس خستگی یا احساس ناخوشی را در شما ایجاد کند(ضعف)
  • تشدید آسم. تب یونجه میتواند علائم و نشانه های آسم نظیر سرفه و عطسه را تشدید کند.
  • سینوزیت. احتقان طولانی مدت سینوسی بدلیل تب یونجه ممکن است سینوزیت را که یک عفونت یا التهاب غشایی سینوسی است را افزایش دهد.
  • عفونت گوش. در کودکان، تب بونجه معمولا یکی از عوامل عفونت گوش میانی است (اوتیتیس مدیا)

آمادگی برای ملاقات با پزشک

احتمالا به سراغ پزشک خانوادگی یا مراقبتهای اولیه میروید.با این حال،در برخی مواردی که ترتیب ملاقات با پزشک کیدهید،ممکن است به یک متخصص آلرژی ارجاع داده شوید. در اینجا برخی اطلاعات برای کمک به آمادگی تان در ملاقات با پزشک ارائه می‌شود:

• علائمی که برایتان پیش میاید را یادداشت کنید که ممکن است شامل علائمی باشد که غیر مرتبط با تب یونجه  است.
  • تغییرات اخیر زندگیتان مانند نقل مکان به خانه یا محله دیگر یا یادداشت کنید.
  • داروها،ویتامینها . مکملهایی که استفاده میکنید فهرست کنید
  • یکی از اعضای خانواد،یا دوست را در صورت امکان با خود ببرید. کسی که بتواند بشما در یاداوری اطلاعات خواسته شده پزشک کمک کند.
  • سوالاتی که از پزشک دارید یادداشت کنید.

در مورد تب یونجه این سوالات شامل:

• علت احتمالی علائمم چیست؟
  • چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟
  • آیا این بیماری بخودی خود بهبود میابد؟
  • بهترین اقدام چیست؟
  • چه رویکردهای دیگری پیشنهاد میکنید؟
  • من این بیماریها را دارم.چطور میتوانم آنها را باهم مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیتهایی وجود دارد که باید پیروی کنم؟
  • به متخصص مراجعه کنم؟
  • آیا بروشور یا نسخه چاپی وجود دارد که داشته باشم؟چه وبسایتهایی توصیه میکنید؟
  • از پرسیدن سوالات دیگری که برایتان پیش میآید دریغ نکنید.
  • چه انتظاراتی از پزشک باید داشت
  • احتمالا پزشکتان از شما سوالاتی میپرسد که شامل:
  • چه زمانی علائمتان شروع شد؟
  • این علائم مداوم است یا گاها ایجاد میشود؟
  • شدت علائم چقدر است؟
  • چه عواملی محرک علائمتان هستند؟
  • چه عواملی باعث بهبودی علائمتان میشود؟
  • آیا فردی از بستگان نزدیک(والدین یا خواهر و برادر )دارای تب یونجه یا دیگر حساسیتهای هستند؟
  • آیا این علائم با کار،خواب یا مدرسه تداخلی ایجاد کرده اند؟
  • چه اقداماتی میتوانید انجام دهید

اگر به پزشک مراجعه نکرده اید، داروهای غیر نسخه ای ممکن است به بهبودی علائم‌تان کمک کند. شماری از داروهایی وجود دارد که می‌تواند در تسکین علائم تب یونجه موثر باشند. این داروها شامل،قرص ها،مایعات،اسپری های بینی و قطره های چشمی هستند.

آزمایشات و تشخیص

پزشک احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام میدهد و درمورد سابقه پزشکی میپرسد و توصیه های احتمالی در مورد انجام آزمایشات زیر میدهد  که شامل:

آزمایش پوست. پزشک ماده آلرژنی را که پوستتان به آن واکنش نشان داده را روی پوست یا قسمت فوقانی پشتتان میمالد.درصورتی که حساسیت به آن داشته باشید،در قسمتی که ماده قرار دادرد التهابی ایجاد میشود.متخصصان آلرژی معمولا بهترین تجهیزات را برای انجام معاینات آلرژی پوست دارند.

آزمایش آلرژی خون. یک نمونه خون به آزمایشکاه فرشتاده میشود تا واکنش سیستم ایمنی بدنتان را با مقداری از آنتی بادی های ایجاد کننده آلرژی در جریان خونتان بسنجند که به عنوان آنتی بادی های ایمونوگلوبین ای شناخته میشود.

واکنش مثبت به تست آلرژی. یک قسمت کوچکی از تورم با قرمزی، نمونه ای از تست مثبت آلرژی پوست است.

داروها و درمان تب یونجه

بهترین راه در محدود کردن قرار گرفتن در معرض موادی است که تب یونجه را ایجاد میکند.در صورتی که تب یونجه بسیار شدید باشد، داروهای غیر نسخه ای میتواند برای تسکین علائم کافی باشد. برای علائم شدیدتر،ممکن است نیاز به تجویز دارو داشته باشید. بسیاری از افراد بهترین تسکین را از ترکیب داروهای آلرژی میگیرند. ممکن است نیاز داشته باشید برخی از این داروها امتحان کنید تا ببینید کدام بهتر است.درصورتی که کودکتان دارای تب یونجه باشد یا پزشک در مورد درمان صحبت کنید. همه داروها برای کودکان مورد تایید نیست. درنتیجه برچسب ها را بدقت مطالعه کنید.

داروهای تب یونجه شامل موارد زیر است:

اسپری‌های بینی کورتیکوستروئیدها. این تجویز اسپری های بینی میتواند در جلوگیری و درمان التهابات بینی ،خارس و آبریزش بینی که توسط تب یونجه ایجاد میشود ،موثر باشدبرای بسیاری از افراد این داروها بسیار موثر هستند و اغلب اوین نوع داروهای تجویز شده میباشند.

این نمونه‌ها شامل‌: فلوتیکازون، پروپیونات، تریامسینولون، مومتازون، بودزونید می‌شود. یک نسخه غیر تجویزی (تسکین دهنده حساسیت فلوناز) اخیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک اسپری بینی که اخیرا تجویز میشود ترکیبی از یک انتی هیستامین با استروئید است. اسپری های کوتیکوستروئید ایمن، دارای درمانی طولانی مدت برای افراد هستند. اثرات جانبی می‌تواند شامل یک بو یا طعم ناخوشایند یا سوزش بینی باشد. اثرات جانبی استروئید ها کمیاب هستند.

آنتی هیستامین‌ها. این داروها معمولا بصورت قرص ارائه می‌شوند. با این حال، اسپری های بینی و قطراه های چشمی آنتی هیستامین نیز وجود دارد. انتی هیستامین‌ها میتواند به خارش، عطسه و ابریزش بینی کمک کند ولی اثرات کمتری بر احتقان دارد. انتی هیستامینها با مسدود کردن هیستامین، یک ماده شیمیایی ایحاد کننده حساسیت توسط سیستم ایمنی تان در طی یک واکنش شیمیایی آزاد می‌شود. نمونه‌های غیر تجویزی شامل لوراتادین، سیتریزین و فکسوفنادین می‌شود. اسپری های بینی انتی هیستامین ازلاستین و اولوپاتادین می‌تواند علائم بینی را تسکین دهند. قطره‌های چشمی انتی هیستامین در بهبودی خارش و سورزش چشمی که در اثر تب یونجه ایجاد می‌شود موثر هستند.

ضد احتقان‌ها. این داروها بصورت بدون نسخه و مایعات ،قرصها و اسپری های بینی تجویزی موجود هستند. ضد احتقانهای بدون نسخه خوراکی شامل پزودوفدرین (سودافد، آفرینول و سایرین) می‌شوند. اسپری های بینی شامل فنیل فرین (نئو سینفرین) و اوکسی متازولین (آفرین) می‌شوند. ضد احتقان‌های خوراکی می‌تواند باعث اثرات جانبی شود که شامل فشار خون بالا،بی خوابی ،تحریک پذیری  سردرد شود.اسپری ضد احتقان بینی را بش از دو یا سه بار در روز در یک زمان استفاده نکنید زیرا میتواند علائم را تشدید کند وقتی مداوم استفاده شود. (احتقان ارتجاعی)

کرومولین سدیم. این دارو به عنوان اسپری بینی غیر تجویزی در دسترس است که باید در دفعات متعدد در روز استفاده شود.همچنین دبه شکل قطره چشمی با تجویز موجود میباشد.این دارو به تسکین علائم تب یونجه با جلوگیری از ترشح هیستامین کمک میکند.اثربخشی دارو قبل از ایجاد علائم بهتر است و کلومولین سدیم دارای اثرات جانبی جدی نمیباشد.

اصلاحگر لوکوترین. مونتولوکاست یک قرص تجویزی برای مسدود کردن عملکرد لوکوترینس میباشد(مواد شیمیایی سیستم ایمنی که باعث علائم حساسیتی مانند تولید موکوس اضافی میشود).خصوصا در درمان آسم ناشی از الرژی موثر میباشد.اغلب زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که اسپری بینی نمیتواند تحمل شود یا زمانی که مبتلا به آسم خفیف میباشید.مونتولوکاست نمیتواند باعث سردرد شود.در برخی موارد نادر،مرتبط با واکنشهای فیزیولوژیکی نظیر اظطراب،پرخاشگری،توهم،افسردگی و افکار خودکشی میباشد.برای هرگونه واکنش فیزیولوژیکی غیر طبیعی سریعا با پزشک تماس بگیرید.

اپراتروپیوم بینی. این دارو بصورتن اسپری بینی تجویز میشود و میتواند با توقف تولید مایعات اضافی توسط غدد موجود در بینی از آبریزش های شدید بینی جلوگیری کند. این دارو برای درمان احتقان، عطسه و یا قطره های آبکی بینی موثر نیست. اثرات جانبی خفیف شامل، خشکی بینی، خونریزی بینی و گلودرد است. بندرت، میتواند باعث اثرات جانبی شدیدتر نظیر تاری دید،سرگیجه و دشواری در ادرار شود. این دارو برای افرادی که مبتلا به گلوکوم یا پروستات بزرگ هستند توصیه نمی‌شود.

کورتیکوستروئیدهای خوراکی. قرص های کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزولون گاهی اوقات برای از بین بردن علایم شدید آلرژی استفاده می شود. از آنجا که استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها میتواند عوارض جانبی جدی مانند آب مروارید، پوکی استخوان و ضعف عضلانی را ایجاد کنند، معمولا تنها برای مدتی کوتاه تجویز می شوند.