نکاتی برای انتخاب مکمل های طبیعی

  • 8 آبان 1399

کارشناسان معتقدند قوانین کلی برای انتخاب صحیح مکمل های غذایی وجود دارد که اولین آنها انتخاب مکمل‌ها از برندهای قابل اعتماد و تجربه‌شده در بازار است.
گاروتو معتقد است: «از آنجایی‌ که در ساخت بعضی از مکمل‌ها از مواد تقلبی و فلزات سنگین آلوده کننده استفاده می‌شود اینکه از کدام برند استفاده می‌کنید مهم است، تا مطمئن باشید که درون قوطی همان چیزی است روی برچسب دارو آمده است.»
نکته‌ی دوم این است که باید اطمینان کنید محصول مورد نظر همان تأثیری را دارد، که مدعی آن است. مثلا یک مکمل ورزشی ادعا می‌کند که می‌تواند در عرض یک هفته ۱۰ کیلوگرم عضله برای‌تان بسازد اما آیا واقعا چنین عملکردی خواهد داشت؟!

خطرات مصرف بیش از حد مکمل های غذایی

در کشور امریکا قانونی برای مصرف مکمل های غذایی همانند دارو تنظیم نشده است لذا کارخانجات مجبور نیستند ایمن یا موثر بودن مکمل های غذایی را اثبات کنند. استاندارد کردن مکمل های غذایی امری اختیاری است اگرچه فروش محصولات خطرناک و مضر ممنوع می باشد. سازمان غذا و دارو لیستی از محصولات که در بازار با عنوان مکمل های غذایی به فروش می رسد را تهیه کرد اما شرکت هایی که در زمینه تولید و تبلیغ قرص های لاغری، تقویت نیروی جنسی و مکمل های بدن سازی فعالیت دارند، بشدت از محصولات خود دفاع و حمایت می کنند.

صنایعی که در زمینه تولید مکمل های غذایی فعالیت دارند، باید از قوانین برچسب گذاری و تبلیغات تبعیت کنند. آن ها باید با استفاده از اسناد و شواهد کافی ثابت کنند که یک مکمل غذایی می تواند سوء تغذیه را کاهش دهد، سلامت بدن را حفظ نماید و بدن را از هرگونه عوامل خطر محافظت نماید. نمونه ای از برچسب یک مکمل بدین صورت می باشد:

“این اظهارات مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست و این محصول برای تشخیص، درمان، معالجه یا پیشگیری از بیماری توصیه نمی شود.”

 بیشتر مکمل های غذایی اگر طبق دستور مصرف شوند، ایمن و بی خطر هستند اما گاهی اوقات دوز بالای این مکمل ها اثرات شدیدی بر بدن می گذارد. درحالی که مصرف مکمل های غذایی در برخی موارد مفید و سودمند است اما برخی مواقع دوز بالای یک مکمل غذایی می تواند خطرآفرین و مضر باشد. به عنوان مثال ویتامین های محلول در چربی آ و د میزان سمیت در بدن را زمانی افزایش می دهند که دوز بالای آنها در بلندمدت مصرف شود. ویتامین ب6 یک ویتامین محلول در آب است که به اندازه ویتامین محلول در چربی نمی تواند در بدن ذخیره شود اما مصرف مقادیر زیادی از ویتامین ب 6 در بلندمدت به سیستم عصب آسیب می زند. دوز بالای ویتامین ث نیز موجب اسهال می شود. مصرف مکمل های معدنی می تواند خطرآفرین باشد به عنوان مثال مکمل های سلنیوم، بورون و آهن به مقادیر زیاد موجب مسمومیت فرد می شوند. برخی مکمل های غذایی می توانند با داروها و حتی با یکدیگر واکنش دهند بنابراین قبل از عمل جراحی باید از مصرف برخی مکمل ها خودداری کرد.

 درمورد مصرف مکمل هایی غیر از مولتی ویتامین ها با پزشک خود یا مراقبین سلامت مشورت کنید.