رژیم دکتر اتکینز – رژیم پرپروتیین

  • 1 تیر 1399

از جمله برنامه های غذایی بکاربرده شده جهت کاهش وزن سریع روش دکتر اتکینز میباشد، که بعلت عدم احساس گرسنگی و کاهش سریع و زن بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول میباشد.
دراین برنامه غذایی با حذف کامل یا کاهش شدید مواد حاوی قند ساده و مرکب و گنجانیدن بدون محدودیت پروتئین ها و چربیها از یک طرف رضایت رژیم گیرندگان بعلت امکان خوردن غذابه مقدار دلخواه فراهم میشود و از طرف دیگر بعلت عدم احساس پرسنگی ناشی از تجمع موادکتونی رضایت آنها جلب میشود.
تاثیر ترکیبات کتونی به ایجاد بی اشتهایی و بی میلی در روند ادامه رژیم پرپروتئین و چربی به قدری چشمگیر است که پس از مدتی رژیم گیرندگان خود به خود مقدار غذای خود را تا حد ایجاد بیلان منفی انرژی دریافتی و مصرفی کاهش میدهند. انجام این روش کاهش وزن در 5 مرحله پی درپی به صورت زیر اجرا میشود.

مرحله اول

این مرحله 14 روزه است و عبارت است از حذف کامل موادقندی ساده و مرکب به هرشکل و صورتی از برنامه غذایی روزانه و مصرف بدون محدودیت تخم مرغ و انواع گوشت قرمز ، سفید و بهره گیری از خامه ، کره ، روغن و مایونز تا نهایت ظرفیت و اشتهای رژیم گیرندگان. در این مرحله از رژیم فقط به مقدار بسیار محدودی از سالادی که حاوی خیار، کاهو ، کرفس و پیازچه و پیاز با سس (حاوی مقدار زیادی روغن ) باشد ،استفاده میشود .
دراین مرحله رژیم فاقد کربوهیدرات ، هدف استفاده از گلیکوژن ذخیره میباشد و چون به ازای یک گرم گیکوژن 3 گرم آب از بدن دفع میشود ، درنتیجه در طول پیروی از این رژیم غذایی ، آب زیادی از بدن دفع میشود.(درمتابولیسم چربی و پروتئین آب از بدن دفع میشود.)بنابراین کاهش وزن سریع به دلیل دفع آب اتفاق می افتد نه کاهش بافت چربی و چون افرادعجول به دنبال کاهش وزن در کوتاه ترین زمان هستند ، بسیار از آن استقبال میکنند.

مرحله دوم

مثل مرحله قبل مصرف بدون محدودیت گوشتها ، روغنها و تخم مرغ مجازبوده و فقط بین 5 تا 8 گرم کربوهیدرات یا قند و چندپره گردو و مقدار کمی گوجه فرنگی میل میشود.

مرحله سوم

در این مرحله ، علاوه بر موادغذایی قبلی ، مقدار یک دوم تا یک سوم لیوان سبزیجاتی مانند کدوسبز ، لوبیا سبز ، فلفل دلمه ای ، بادمجان ، اسفناج و گوجه فرنگی بصورت مخلوط یا جداگانه اضافه میشود و از موادغذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان ، سیب زمینی ، ماکارونی و برنج به قدری اجازه داده میشود که کل قند دریافتی از 10 تا 16 گرم تجاوز نکند (یک کف دست نان باوزن 30 گرم حاوی 15 گرم کربوهیدرات است )

مرحله چهارم

در این مرحله مقدار کربوهیدرات یا قند ساده و مرکب را تا حد 20 -30 گرم در روز افزایش داده و علاوه بر موادگوشتی و چربی ، رژیم گیرندگان میتوانند در دو روز هفته به مفدار محدود شده ای از انواع توت ها ، طالبی و گریپ فروت تناول کنند.
مرحله پنجم : در مرحله آخر ضمن ادامه تاکید بر مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند گوشتها ، روغنها و تخم مرغ ، کربوهیدرات دریافتی را تا حدود 25 -30 گرم در روز افزایش میدهند و بدین ترتیب امکان استفاده از یک برش نان یا چند قاشق برنج در روز فراهم میشود.
گرچه در طی ادامه دقیق این روش کاهش وزن 8-10 کیلوگرم در کوتاه مدت میسر میشود ولی رعایت چنین رژتم غذایی نامتعادلی ، سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

مرحله پنجم

در مرحله آخر ضمن ادامه تاکید بر مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند گوشتها ، روغنها و تخم مرغ ، کربوهیدرات دریافتی را تا حدود 25 -30 گرم در روز افزایش میدهند و بدین ترتیب امکان استفاده از یک برش نان یا چند قاشق برنج در روز فراهم میشود.
گرچه در طی ادامه دقیق این روش کاهش وزن 8-10 کیلوگرم در کوتاه مدت میسر میشود ولی رعایت چنین رژیم غذایی نامتعادلی ، سلامتی افراد را به خطر می اندازد.