باید‌ها و نباید‌های رژیم‌های لاغری برای چاق‌ها

  • 2 شهریور 1399

امروزه چاقی یا اضافه وزن به یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های جامعه تبدیل شده است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن یا لاغری رژیم‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.
برخی از افراد در زمان رژیم غذایی به اشتباه از خوراکی یا غذا‌های پرکالری و پرحجم مانند سیب زمینی سرخ کرده، فست فود، بستنی، چیبس، پفک و … پرهیز و فکر می‌کنند غذا‌های سالم در روند کاهش وزن آنان تاثیر بسیاری خواهد داشت.
اما متخصصان تغذیه به این عقیده باور دارند که مصرف صحیح غذا تنها عامل کاهش وزن خواهد بود، ممکن است برخی از افراد از غذا‌های سالم به میزان بسیار زیاد استفاده کنند و به هیچ عنوان سمت مواد غذایی پرکالری و پرحجم نروند، اما بعد از اتمام رژیم غذایی خود به مصرف مواد غذایی ناسالم بپردازند که در اینصورت فرد به وزن اولیه باز می گردد.
بهترین الگوی رژیم غذایی استفاده از تمام مواد غذایی به میزان بسیار کم است، اگر در طول رژیم غذایی خود به مصرف غذا‌های ناسالم می‌پردازید، چند روز از غذا‌های سالم استفاده کنید تا بتوانید به راحتی شاهد کاهش وزن خود باشید.
پرهیز از مصرف میوه جات و سبزیجات در طول رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش آب بدن و خستگی عضلات در طول روز شود؛ بنابراین در طول رژیم خود حتما از سبزیجات و میوه جات استفاده کنید. اگر قصد مصرف غذا‌های ناسالم مانند شیرینی جات یا سرخ کردنی‌ها را داشتید به میزان بسیار کم از آن‌ها استفاده کنید تا به اینصورت زحمات گرفتن رژیم غذایی تان در طول این مدت از بین نرود.

استفاده از مواد خوراکی پرکالری در طول رژیم غذایی

متخصصین تغذیه درباره مصرف شیرینی جات و آجیل در دوران رژیم غذایی اظهار کردند: زیاده روی در مصرف غذا‌های سالم به معنای کاهش وزن و مصرف برخی از غذا‌های ناسالم در برخی اوقات به معنای افزایش وزن نخواهد بود.
گاهی مواقع افراد می‌توانند در طول رژیم غذایی خود از شیرینی جات و غذا‌های دیگر استفاده کنند و این موضوع هیچ مشکلی در روند کاهش وزن به وجود نخواهد آورد.
در داقع مصرف غذا‌های ناسالم یا پرکالری یک یا دو بار در طول روند رژیم غذایی هیچ اختلالی در کاهش وزن افراد به وجود نخواهد آورد و افراد نباید نگران وزن خود باشند، بلکه با اضافه کردن تعداد روز‌های رژیمی از غذا‌های کم کالری می توانند وزن خود را متعادل نگه دارند.