درمان دارویی عفونت واژن

• 10 مهر 1399

درمان دارویی عفونت قارچی واژن
برای درمان عفونت قارچی واژن، یکی از موارد زیر استفاده می‌شود:

کرم واژینال کلوتریمازول یا قرص واژینال کلوتریمازول
کرم میکونازول واژینال
قرص واژینال نیستاتین
کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم
کسانی که تمایل به استفاده از کرم ندارند، می‌توانند از قرص‌های واژینال استفاده کنند

کلوتریمازول و میکونازول در درمان اثر یکسانی دارند، ولی احتمال ایجاد حساسیت میکونازول بیشتر از کلوتریمازول است و به همین خاطر بیشتر پزشکان کلوتریمازول را تجویز می‌کنند. اثر نیستاتین از کلوتریمازول و میکونازول ضعیف‌تر است.

در مواردی که واژینیت قارچی خیلی شدید باشد و التهاب و خارش واژن وجود داشته باشد، ممکن است از کورتون‌های موضعی نظیر تریامسینولون یا فلوسینولون برای کاهش التهاب و خارش استفاده شود.

نکته‌های تکمیلی در مورد درمان واژینیت قارچی

در واژینیت قارچی نیاز به درمان همسر نیست.
در خانم‌های باردار استفاده از فلوکونازول ممنوع است.
اگر به اشتباه در زمان بارداری خود از فلوکونازول استفاده کردید، بهتر است برای کاهش خطرات استفاده از این دارو با با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.
درمان خانگی عفونت قارچی واژن
گاهی ممکن است توسط پزشک توصیه شود که فرد مبتلا مقدار کمی جوش شیرین در لگن پر از آب بریزد و در آن بنشیند. این کار سبب می‌شود محیط واژن قلیایی شده و از تکثیر قارچ جلوگیری شود. همچنین ممکن است پزشک همین کار را به جای جوش شیرین با سرکه سیب به شما پیشنهاد دهد.

درمان واژینیت قارچی راجعه
واژینیت قارچی راجعه به حالتی گفته می‌شود که خانم، بیشتر از ۴ بار در سال دچار این واژینیت شود. در این صورت درمان آن متفاوت خواهد بود و تقریباً درمان حدود ۶ ماه طول خواهد کشید.

درمان واژینیت باکتریایی
در عفونت باکتریایی واژن درمان با یکی از موارد زیر صورت می‌گیرد:

ژل مترونیدازول یا قرص مترونیدازول
کرم واژینال کلیندامایسین
کرم واژینال تریپل سولفا
نکته‌های تکمیلی در مورد درمان واژینیت باکتریایی

در این نوع از عفونت واژن نیاز به درمان همزمان همسر نیست.
حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از موارد، احتمال برگشت عفونت، پس از یک ماه وجود دارد. در این حالت به مدت ۶ ماه هفته‌ای ۲ بار یک اپلیکاتور ژل مترونیدازول می‌تواند از عود بیماری جلوگیری کند.
استفاده از پروبیوتیک‌هایی مثل لاکتوفم و لاکتوواژ به مدت ۷ روز مانع از ورود مجدد عفونت باکتریایی می‌شود. این محصولات پروبیوتیک به تولید باکتری‌های مفید واژن کمک می‌کند.
درمان عفونت تریکومونایی واژن
در عفونت واژن از نوع تریکوموناس درمان با مترونیدازول به مدت یک هفته صورت می‌گیرد. در این نوع از عفونت لازم است علاوه بر خانم، شریک جنسی همزمان با وی، با مترونیدازول درمان شود. سه ماه بعد فرد از نظر علائم و چکاپ باید به پزشک مراجعه کند.

نکته‌های تکمیلی در مورد درمان واژینیت باکتریایی

دوش واژینال بتادین فقط در مورد واژینیت تریکومونایی کاربرد دارد.
استفاده از ژل واژینال مترونیدازول در این مورد کاربردی ندارد.
اگر خانمی در دوره شیردهی است، به دلیل استفاده از مترونیدازول باید شیردهی را قطع کند و تا ۲۴ ساعت پس از مصرف آخرین قرص مترونیدازول شیردهی را انجام ندهد.