عفونت دهانه رحم و یا سرویسیت چیست؟

• 3 مهر 1399

سرویسیت به التهابات دهانه ی رحم و قسمت باریک و پایینی رحم که درون واژن باز می شود گفته می شود. از علائم مشخص آن خون ریزی بین دو عادت ماهیانه ، درد زمان رابطه ی جنسی و زمان انجام معاینات لگنی و ترشحات غیر طبیعی واژن می باشد. در برخی افراد ممکن است هیچ علائمی وجود نداشته باشد. معمولا این بیماری نیز مانند کلامدیا از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. برای درمان آن باید علت بوجود آمدن آن مشخص و درمان شود.

علائم عفونت دهانه رحم و یا سرویسیت

معمولا این مشکل با علائم و نشانه های خاصی همراه نمی باشد اما در برخی از افراد ممکن است علائم زیر دیده شود که عبارتند از :

• ترشحات بیش از حد و غیر طبیعی از واژن
  • دفع ادرار مکرر و دردآور
  • احساس درد در زمان رابطه ی جنسی
  • خون ریزی بین دو عادت ماهیانه
  • و خون ریزی از واژن بعد از نزدیکی که به دلیل عادت ماهیانه نباشد

علل عفونت دهانه رحم و یا سرویسیت

از علل بوجود آمدن این اختلال می توان موارد زیر را نام برد :
انتقال از راه رابطه ی جنسی که با انتقال باکتری ها و ویروس های آلوده به شریک جنسی منتقل می شود.
در اثر واکنش های حساسیتی مانند حساسیت به لاتکس موجود در کاندوم ممکن است رخ دهد. در زنان در اثر مصرف برخی خوشبو کننده ها نیز ممکن است رخ دهد.
رشد بیش از حد باکتری های موجود در واژن که به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد ممکن است سبب بروز این اختلال شود.
از عوامل خطرزا که منجر به بروز این اختلال می شود می توان داشتن رابطه ی جنسی پر خطر ، داشتن چندین شریک جنسی ، داشتن رابطه ی جنسی در سنین پایین ، داشتن سابقه ی ابتلا به بیماری های مقاربتی را نام برد.
برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به خصوص در افرادی که شریک جنسی متعدد دارند استفاده از کاندوم در هر رابطه ضروری است. در صورت داشتن یک شریک جنسی می توانید قبل از رابطه آزمایش گرفته و خیال تان از بابت بیماری های مقاربتی راحت شود.
مشکلات
دهانه ی رحم مانند یک سد عمل می کند و مانع ورود باکتری ها و ویروس های خطرزا به درون رحم می شود بنابراین در هنگامی که دهانه ی رحم عفونی شده باشد احتمال ورود عفونت ها و بیماری ها به درون رحم خیلی زیاد می شود. در صورت ابتلا شدن فرد معمولا این بیماری ممکن است به رحم و تخمدان و لوله های رحمی نیز منتقل شود و با ایجاد عفونت منجر به ناباروری در فرد گردد. همچنین سرویسیت خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی یا همان ایدز را در فرد مبتلا و شریک جنسی بسیار بالا می برد.