بیماری های رایج زنان چیست؟

• 1 مرداد 1399

سندرم تخمدان پلی کیستیک

هنوز دلیل به وجود آمدن این بیماری به روشنی مشخص نیست. در این بیماری تولید هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است در تخمدان بیش از اندازه صورت می گیرد. این امر موجب مشکلات عدیده ای در بیماران می شود.

سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از بانوان از چند روز پیش از شروع قاعدگی خود دچار علائم جسمی، عاطفی و روانی می شوند که به مجموع آن ها سندرم پیش از قاعدگی می گویند. آکنه، کمر درد، تورم شکم، تغییر در اشتها، تغییرات خلقی از جمله ی این علائم است.

افسردگی پس از زایمان

از هر 100 زن،10 الی 15 نفر پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. این مشکل حداقل دو هفته طول می کشد. زود رنجی، خستگی، بی خوابی، تغییر اشتها، کاهش میل جنسی ،افکار منفی و احساس گناه از جمله علائم این بیماریست.

مسمومیت حاملگی

این عارضه یک عارضه ی جدی است که زنان باردار را تهدید می کند.این عارضه حدود 52 درصد زنان را درگیر می کند. سر درد مداوم، اضافه وزن بیش از 2 کیلو در هفته، ورم کردن دست و پا، اختلال در فشار خون و عملکرد کلیه و دستگاه عصب مرکزی از جمله علائم این بیماری است که نیاز به درمان سریع دارد.

آمنوره

آمنوره فقدان قاعدگی است که در دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود . آمنوره اولیه زمانی است که حتی زمان رسیدن به بلوغ قاعدگی اتفاق نمی افتد. این مشکل دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. آمنوره ثانویه به دلیل بارداری، کیست تخمدان و فیبروم ممکن است رخ بدهد.

دیسمنوره

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره به معنی احساس درد غیر معمول در قسمت شکم در هنگام قاعدگی است.

فیبروم

فیبروم های رحمی که میوم نیز نامیده می شود، تومورهای خوش خیمی هستند که درون رحم یا روی آن رشد می کنند.این غده های خوش خیم از جنس بافت عضله هستند و اندازه ی آن ها با هم متفاوت است. درد شکمی و خونریزی های شدید از جمله علائم فیبروم است.

التهاب واژن

واژینیت یا التهاب و عفونت واژن یک التهاب داخل واژن است که با خارش و سوزش مجرا خود را نشان می دهد و دلایل و انواع مختلفی دارد. واژینیت قارچی، واژینیت تریکوموناسی و واژینیت باکتریایی انواع مختلف این بیماری هستند.

افتادگی رحم

این بیماری یک بیماری شایع در خانم هاست که معمولا در پی زایمان های طبیعی متعدد ایجاد می شود. در این عارضه عضلات نگهدارنده ی رحم ضعیف می شوند و رحم به داخل کانال واژن فرو می رود. احساس پر بودن یا فشار در لگن، درد در پایین کمر،درد هنگام مقاربت جنسی، مشکل در ادرار یا حرکت روده ها، مشکل در راه رفتن و احساس بیرون آمدن چیزی از واژن از علائم این بیماری است.

کیست تخمدان

کیست تخمدان کیسه ایست که از مایعات پر است و در داخل یا سطح تخمدان به وجود می آید. اغلب کیست های تخمدان کوچک و فاقد علائم خاصی هستند. اگر کیست تخمدان بترکد، بیمار دچار درد شدید و ناگهانی می شود. علائمی همچون درد های شکمی و حالت تهوع از جمله علائم کیست تخمدان هستند.

چسبندگی رحم

این بیماری نسبتا شایع در میان زنان است که در طی آن مخاط داخل رحم از بین می روند و قسمت های مختلف رحم به هم می چسبند . این بیماری در صورت عدم درمان به موقع باعث نازایی یا سقط های مکرر می شود.

سرطان سینه، سرطان تخمدان و مثانه و سرطان دهانه رحم، یائسگی زودرس ، اختلالات هورمونی و آندومتریوز نیز از دیگر بیماری های مرتبط با زنان است که درمان آن ها توسط متخصص زنان و زایمان انجام می شود.